فیلم سینمایی ظهور یک امپراتوری 2024-07-31

نقد تاریخی «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» در آی‌فیلم اخبار سینمای ایران و جهان سینماپرس

اما این اتفاق در مورد ما ایرانیان رخ نداد چراکه داستان فیلم تحریفی آشکار از تاریخ ایران بود که قلب هر ایرانی را در سرتاسر جهان به درد آورد. خشایارشاه، با بدن نیمه‌برهنه و قد بلند خود به عنوان رهبری، بی‌کفایت و ضعیف است و تنها ویژگی مثبت چنین ارتشی، تعداد زیاد آن است. کارگردان تلاش دارد تنها جذابیت این فیلم هدایت این ارتش توسط یک زن نشان دهد. آرتمیس نام زنی است که فرمانده سپاه ایرانیان در این نبرد بوده و باید او را یکی از بزرگترین دریا سالاران تاریخ دانست. آرتمیس، ملکه هالیکارناس طبق اسناد و نوشته‌های هرودوت مورخ جنگ‌های ایران و یونان که در همین دوران می‌زیسته و به او «جهاندیده بسیار گوید دروغ! او یک ملکه یونانی بود که در نبرد سالامیس در اردوی ایرانی‌ها می‌جنگید.

«پیرمردها نمی میرند» در مرکز ایران و فرانسه اکران می‌شود

اسناد نشان می‌دهد که از حدود 600 کشتی که در آن نبرد شرکت داشتند ملکه آرتمیس فقط چند کشتی در اختیار سپاه ایران قرار داده بود. شگفت آنکه در مقابل نمایش تصویری تحریف شده و غیر منصفانه از ایرانیان باستان، بسیاری از هموطنان داخل و خارج کشور متحدانه و متفقانه برآشفتند و برای اولین بار همگی به انحاء مختلف اعتراض خود را نسبت به هالیوود ابراز داشتند. فی المثل ایرانیان مقیم نیویورک همزمان با جشن نوروز، کارناوالی در خیابان های آن شهر به راه انداخته و نسبت به آنچه گستاخی هالیوود نسبت به تاریخ ایران تلقی کرده بودند، شدیدا معترض شدند.

شاه اسماعیل ٬ حکومت صفویه ٬ هویت ملی ایرانی

این تیر را یک قهرمان آتنی به نام تمیستوکل در جریان نبرد ماراتون در حومه شهر آتن در سال 490 قبل از میلاد از کمان خود رها می‌کند و در کمال شگفتی داریوش بزرگ، پادشاه ایران را می‌کشد. هر چند داریوش پادشاه ایران این کارزار نظامی را علیه یونان شروع کرد که در ماراتن با مقاومت روبرو شده و شکست خورد، ولی نه او و نه پسرش خشایارشاه هیچکدام در این نبرد حاضر نبود. بقیه فیلم نبردهای دریایی مختلف، خبر کشته شدن اسپارتان ها در ترموپیل و غارت آتن توسط ارتش ایران را نشان می دهد. با این حال، در نبرد سالامیس، ملکه گورگو در لحظات پایانی نبرد با تعدادی کشتی یونانی از راه می رسد. فیلم با حمله گورگو و ارتشش به ایرانی‌ها به پایان می‌رسد، در حالی که به نظر می‌رسد خشایارشا نیروهای دریایی خود را رها کرده و به جای آن بر تاخت و تاز در خاک یونان متمرکز شده است.

روند ورود آثار به «موزه ملی ایران» تقریبا به صفر رسیده است/ نگاه «مقامات محلی» برخلاف «جایگاه ملی آثار» است

« 300 » جلوه های ویژه چشم نوازی داشت، اما با اهداف مشخصی به سینما آمده بود و این را می شد با نگاهی مختصر به محتوای فیلم دریافت. میزان تحریف تاریخی این اثر به حدی غلیظ و عجیب بود که حتی صدای مورخان غربی را هم درآورد که نسبت به تحریف تاریخی رخ داده در فیلم اعتراض داشتند و آن را یک بازی سیاسی آشکار در عرصه سینما تلقی می کردند. بسیاری از ایرانیان نسبت به داستان فیلم و تصویری که از خشایارشاه در این فیلم به نمایش گذاشته شده بود اعتراض کردند و این فیلم را اثری ضد ایرانی دانستند که برای خدشه دار کردن هویت ایرانیان به روی پرده رفته است. فیلم «ظهور یک امپراتوری» فیلم دیگری در راستای ایران هراسی  و جعل تاریخ است. فیلم تلاش دارد کشور و ملتی را محور شیطانی قرار داده و با ژست حق بجانب خود را به مردم جهان مدافع دموکراسی معرفی می‌کند. در قسمت اول فیلم 300، با مقاومت 300 سرباز اسپارتی در مقابل ارتش میلیونی خشایارشاه روبرو هستیم و این‌که چگونه این ارتش کوچک، ایرانیان را برای مدت طولانی زمین‌گیر کرد.

نظریه‌ای که تاریخ حیات را بازنویسی می‌کند؛ آیا زمین روزگاری بنفش بود؟

به‌نظر می‌رسد که ما داده‌های زیر را در fa-IR یا en-US از دست داده‌ایم...

وزیر کار لبنان: اسرائیل پس از غزه به‌دنبال جنگ با لبنان است!

ملکه گورگو به تمیستوکلس می گوید که اسپارتی ها به آنها نمی پیوندند زیرا ایدئولوژی های اسپارت با ایدئولوژی های آتن همسو نیست. تمیستوکلس با این تصور که نیروهای یونانی او در این نبرد تنها هستند، آنجا را ترک می کند. در مقایسه با آثار افراد یاد شده ، بیش تر منابع ایرانی به جا مانده ، در سده بیستم میلادی کشف شدند. این منابع ، کتیبه ها و برجسته کاری ها ، سنگ نبشته های روی گورها یا صخره ها و لوحه های گلی حاوی گزارش های اداری را در برمی گیرند. در نتیجه، بازتاب تاریخی از ایران باستان حداقل تا اوایل دهه 1900 میلادی تقریبا به طور انحصاری از دریچه چشم یونانیان انجام گرفته است. ضمن اینکه اشکالات و آنچه سازندگان Rise of an Empire از ایرانی ها و خشایارشاه و سردارانشان به نمایش درآورده اند، مانند قسمت اول، کاملا به دور از شواهد و اسنادتاریخی است که حتی مورخین یونانی همچون هرودت و گزنفون نقل کرده اند.

با این حال، آنها محور اصلی فیلم نیستند، اگرچه در داستان ظاهر می شوند. خشایارشاه ( رودریگو سانتورو ) در حال غوطه ور شدن در استخر هست چراکه اعتقاد دارد اینکار می تواند او را پادشاهی هم رده پروردگار کند! به فاصله کوتاهی پس از این اتفاقات عجیب و غریب، صحبت از حمله به سالامیس می شود و در این بین یکی از مشاوران محبوب خشایارشاه به نام آرتمیس ( اِوا گرین ) نیز فرماندهی بخشی از این لشگر را برعهده میگیرد که...

«چرا او باید با یک جنگ دریایی خطر کند؟ آتنی که برای آن این سفر را انجام داده، متعلق به اوست و همچنین بقیه یونان». تارنگار پارسیان دژ از ۱ فروردین ۱۳۹۱ به طور رسمی کار خود را در وب پارسی آغاز کرد و استقبال هموطنان گرامی قرار گرفت. با عرض سلام خدمت همشهری با فرهنگ و اصیلم من که به وجود چنین انسانهای با سواد و فهیده ای می بالم لطفا استاد گرامی مطالب زیادتری از ادبیات ایران بیاورید پایدار باشید. فیلم و نمایش تلویزیونی را نمی‌توانید پیدا کنید؟ به سیستم وارد شوید تا آن را ایجاد کنید.

شما نظر بدهید/ «جناب‌خان» با محسن کیایی موفق‌تر است یا با رامبد جوان؟

کارگردان در فیلم مدعی است تمامی امور امپراتوری ایران از سوی خارجی‌ها اداره می‌شود! هالیوود در این فیلم ایرانی‌ها را به انسان‌هایی که از غربی‌ها وحشی‌تر هستند و در نتیجه محتاج به کمک و یاری هستند تبدیل نموده است. آن ها به قدری بزرگ بودند که بتوانند برخورد با هم را تاب بیاورند. اما نبردهای واقعی این دو با وقوع طوفان های سهمگین و آب های متلاطم همراه بود که نزدیک به یک سوم از ناوگان دریایی ایرانیان را غرق کرد. این چنین اتفاقات غیرمنتظره ای تاثیر زیادی روی نبردهای تاریخی داشت که اغلب در یک فیلم به آن ها پرداخته نمی شود.

نقد تاریخی «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» در آی‌فیلم

آرتمیس به دنبال انتقام از یونانی هاست و به خشایارشا نشان می دهد که در قالب جدید خود می تواند جهان را فتح کند. آنها این کار را با عبور دادن صدها هزار نیروی خود سوار بر کشتی و از اقیانوس انجام می دهند تا به یونانی ها حمله کنند. نبردهای ماراتون، سالامیس، آرتمیزیوم و ماراتون همگی نبردهایی واقعی بودند که سرنوشت هزاران ایرانی و یونانی را رقم زدند.

عاقبت ‌«تاسیان» ‌تینا پاکروان چه می‌شود؟/ سریال های نمایش خانگی در توقیف ابدی باقی نمی مانند

او که در فقر و سختی بزرگ و در شهری زندگی می‌کند که تحت سلطه‌ی یک سازمان جنایتکار بی‌رحم قرار دارد. فی برای گرفتن انتقام و برقراری عدالت، تصمیم می‌گیرد وارد این دنیای خطرناک شود. Rise of the Legend به فارسی ظهور افسانه  فیلمی اکشن و رزمی است که داستان زندگی یک یتیم را روایت می‌کند.Rise of the Legend یا ظهور افسانه که برای انتقام از قدرت‌های تاریک و برقراری عدالت در شهر خود می‌جنگد. این فیلم با ترکیبی از مبارزات نفس‌گیر و فضای تاریک، توانست توجه علاقه‌مندان به فیلم‌های رزمی را جلب کند.

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که بسیاری از شخصیت ها و نبردهایی که در این فیلم به تصویر کشیده شده اند در واقع وجود داشته اند. اما سوال اینجاست که آیا فیلم همه چیز را به درستی به تصویر کشیده است یا خیر. و اجازه دهید با حقیقت روبرو شویم، زک اسنایدر برای واقعیت گرایی تلاش نمی کند. با این حال، اجازه دهید به جنگ یونان و ایران و آنچه که فیلم حداقل سعی در پوشش آن داشته است، نگاه کنیم. سازندگان آن تلاش داشتند پشت تاریخ یونان مخفی شوند تا بزرگترین نقطه ضعفشان را که عدم وجود کهن الگوهایی تاریخی و اجتماعی بود بپوشانند. فیلمی که در وحشی، غارتگری و هیولا صفت نشان دادن ایرانیان از هیچ تلاشی دریغ نکرد و ازاین جهت هم لوگوی فیلم را شبیه به کلمه zoo (باغ وحش) ترسیم نمود.

داستان فیلم روایتگر نبرد آرتمیزیوم بین سپاهیان لشکر خشایارشا به فرماندهی آرتمیس و سپاهیان لشکر تمیستوکلس است. همچنین بخش‌هایی از فیلم متمرکز نبرد سالامیس و فتح آتن به‌وسیله سپاه ایران به پادشاهی خشایارشا و بخش‌هایی متمرکز اتفاقات نبرد ماراتون و حمله داریوش یکم به یونان است. داستان فیلم روایتگر نبرد آرتمیزیوم بین سپاهیان لشکر خشایارشا به فرماندهی آرتمیس و سپاهیان لشکر تمیستوکلس می‌باشد.

{

آخرین اخبار فرهنگی و هنری

|}

این نبرد واقعی بود و اگرچه در فیلم تا حدی ساختگی به تصویر کشیده می شود، اما با فریب دادن بخش بزرگی از ناوگان ایرانی ها و کشاندن آن ها به سمت تنگه‌ها، که به یونانیان اجازه داد تا آنها را از دو طرف مورد حمله قرار دهند، پیروزی بزرگی برای تمیستوکلس به ارمغان آورد. این یک نقطه عطف بزرگ در جنگ بود و ناوگان ایرانی را در مسیر پیشروی شان متوقف کرد. ۳) فیلم بدون توضیح مشخصی از صحنه نبرد ماراتون و شکست سپاه ایران، ناگهان به ده سال بعد و حرکت ناوگان دریایی سپاه ایران به سوی یونان به فرماندهی آرتمیس (ملکه هالیکارناس) می‌پردازد. همچنین در فیلم نشان داده شده که یونانیان این جنگ را باخته و ایرانیان پیروز شدند در حالیکه در این نبرد هیچیک از طرفین نتوانستند به پیروزی برسند.

در فیلمِ جدید با بخش دیگری از حمله‌های خشایارشاه به یونان روبرو هستیم، این بخش به جنگ دریایی که بین این دو کشور شکل گرفته می‌پردازد. فیلم در شخصیت پردازی و بیان واقعیت تاریخی بسیار ضعیف است اما به دلیل صحنه‌های پرزرق و برق جنگ خود، موفق است. اولین قسمت از فیلم « 300 » در سال 2006 به اکران عمومی درآمد و توانست با فروشی خیره کننده تبدیل به یکی از محبوب ترین آثار تماشاگران در آن سال گردد. این فیلم عمدتاً به نبردهای دریایی بین یونانی ها و ایرانی ها می پردازد. ظهور یک امپراطوری در پی به تصویر کشیدن بخش قابل توجهی از جنگ های یونان و ایران است که به هیچ وجه کار ساده ای نیست. این واقعیت را در نظر بگیرید که این دنباله ای بر فیلم نسخه اصلی است، با اشاره به جنگجویان اسپارتا و اقدامات آنها در اواسط و انتهای فیلم.

۲) تیری که در ابتدای فیلم توسط قهرمان آتنی به نام تمیستوکل در جریان نبرد ماراتون در حومه شهر آتن در سال ۴۹۰ قبل از میلاد پرتاب می‌شود و داریوش بزرگ، پادشاه ایران را می‌کشد، هیچ حقیقت تاریخی ندارد. او که اکنون قهرمان یونانی هاست، این پیشنهاد را مؤدبانه رد می کند. وقتی یونانی ها تصمیم به جنگ می گیرند، سوار کشتی های خودشان می شوند. با این حال، این همان جایی است که دو فیلم با هم تداخل پیدا می‌کنند، زیرا لئونیداس در اسپارت نیست و تلاش می‌کند تا اوراکل‌ها را متقاعد کند که به او اجازه جنگیدن با خشایارشاه را بدهند.

مقالات مختلفی در فضای وب انتشار یافت و حتی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در اقدامی پسندیده و در نامه ای به کلاوس ادر ، رییس فیپرشی (اتحادیه جهانی منتقدان سینمایی) خواستار عکس العمل جامعه جهانی منتقدان نسبت به فیلم های نژادپرستانه هالیوود شد. این فیلم نیز مانند فیلم اورجینال، با روایت داستان برای سربازان اسپارتی شروع می شود. ملکه گورگو، همسر لئونیداس، از سرگذشت خشایارشا، شخصیت منفی اصلی فیلم ۳۰۰ می گوید. هنگامی که پدرش توسط قهرمانی یونانی به نام تمیستوکلس در نبرد ماراتون کشته شد، خشایارشا توسط بزرگترین ژنرال پدرش، آرتمیس، ترغیب شد تا به صحرا سفر کرده و به پادشاهی شبه خدا تبدیل شود.

{

«تصویر سال» فهرست فیلم‌های راه‌یافته به دوره بیست و یکم را منتشر کرد

|}

همچنین بخش‌هایی از فیلم متمرکز نبرد سالامیس و فتح آتن به‌وسیلهٔ سپاه ایران به پادشاهی خشایارشا و بخش‌هایی متمرکز اتفاقات نبرد ماراتون و حملهٔ داریوش بزرگ به یونان است.[۵] در این فیلم به نقش آرتمیس که فرمانده و متحد خشایارشا در این نبردها است توجه شده‌است. آنچه آزار دهنده است چهره‌ بدوی و خشن ایرانیان در فیلم «ظهور یک امپراتوری»  به کارگردانی «نوآم مورو» متولد 1961 اورشلیم است. سولیوان استیپلتن، اوا گرین و لنا هیدی نیز بازیگران اصلی آن هستند. فیلم به مقابله تمیستوکل، سیاستمدار و سردار آتنی، با حمله خشایارشاه و متحد او، ملکه آرتمیس یکم، به یونان و نقش او در شکست ایرانی‌ها در نبرد سالامیس می‌پردازد.

زمانی که فیلم  ۳۰۰  در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، ملغمه ای هیجان انگیز از دیوانگی، خونریزی و عضلات بود که دیالوگ های به یادماندنی داشت (اینجا اسپارت است!) و دارای آن سبک هنری خاص زک اسنایدر بود که اکنون به خوبی می شناسیم. هفت سال طول کشید تا دنباله این فیلم ساخته شود، و در آن زمان، اسنایدر دیگر نقشی نداشت و یک کارگردان جدید ساخت آن را بر عهده داشت، اما این بدان معنا نبود که این دنباله به اندازه فیلم اول جسورانه و البته بحث برانگیز نباشد. فیلم داستان فی (با بازی ادی پنگ) را روایت می‌کند که از کودکی، پدر خود را در حمله‌ای مرموز از دست داده است.

تمیستوکل با تقویت نیروی دریایی آتن و تشویق یونانی‌ها به مقاومت در برابر خشایارشاه نقش بزرگی در ناکامی نیروی دریایی بزرگ ایران در نبرد سالامیس داشت. تمیستوکل پس از سقوط آتن به دست خشایارشاه و فرار تعداد زیادی از فرماندهان یونانی، پیشنهاد ماندن و نبرد در تنگهٔ سالامیس را مطرح کرد. تماشاگران در سرتاسر جهان از این اثر استقبال کردند و جلوه های ویژه پر زرق و برقش را نیز ستایش کردند.

در آتن، سیاستمداران بر سر این موضوع جدل می کنند که آیا با نیروهای خشایارشاه بجنگند یا به او پیشنهاد آتش بس کنند، به این امید که او از ادامه جنگ منصرف شده یا حداقل به آنها اجازه زنده ماندن بدهد. تمیستوکل خواهان جنگیدن است و می گوید که نباید با ظالم مذاکره کرد و می خواهد فقط یک مثال برایش بزنند که تسلیم شدن و مذاکره به سود یک ملت بوده است. او پس از ورود به باند خلافکاران، با نقشه‌ای دقیق تلاش می‌کند از درون، این امپراتوری ظلم را متلاشی کند. در مسیر خود، با شخصیت‌های متعددی از جمله استاد لویی (سامو هونگ)، بیگ توث (چو-لام ونگ) و اورکید (آنجلا‌بیبی) روبه‌رو می‌شود. در نهایت، فیلم با رویارویی نفس‌گیر بین فی و رهبر ظالم باند به اوج خود می‌رسد. ۴) معاشقه بین آرتمیس و تمیستوکل بین دو نبرد آرتمیسیوم و سالامیس کاملاً ساختگی و بدون سندیت است.


فیلم سینمایی اگر بمانم
فیلم سینمایی اگر دوبله فارسی
فیلم سینمایی اگر فردا بیاید
فیلم سینمایی اگر خدا بخواهد
فیلم سینمایی اگر میشد
فیلم سینمایی اگر فقط
فروش فیلم سینمایی ساعت ۶ صبح
فروش فیلم سینمایی تمساح خونی
فروش فیلم سینمایی سال گربه
فروش فیلم سینمایی قلب رقه